Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Hoe gaan we aan de slag met de uitgestelde zorgvraag?

20 april 2020

Kan je je de verhalen en filmpjes nog herinneren die gedeeld werden tijdens een aantal van de grote tsunami’s in de afgelopen jaren? Denk eens Indonesië (2004) en Japan (2011). Wat bij blijft is de mensen op het strand die vol verbazing kijken naar hoe de zee zich terugtrekt, zich niet realiserend wat we nu allemaal weten: voor de tsunami komt, trekt de zee zich terug. 

 

De opgave is groot

Hier kan je beginnen.

Er zijn 360.000 mensen minder verwezen naar het ziekenhuis dan een jaar geleden in dezelfde periode. 290.000 mensen hadden een afspraak staan, maar konden door de coronacrisis niet worden geholpen. De zee heeft zich teruggetrokken. Let’s get ready.

In een aantal ziekenhuizen dragen we bij aan het goed managen van Corona en aan de voorbereidingen die nu getroffen worden bij het opstarten van de zorg. We onderscheiden een aantal thema’s die hierin van belang zijn. De komende dagen werken we elk van de thema’s verder uit in aparte blogs. Gebruik het als inspiratie voor de aanpak in jouw ziekenhuis, en aarzel niet om vrijblijvend te bellen om door te praten op één van de thema’s (of alle thema’s natuurlijk).

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs die in dit thema verschijnen, stuur ons een berichtje via de mail

Hieronder lees je de blog over de uitdagingen en oplossingsrichten die een ziekenhuis heeft op het gebied van personeel. Wat zijn de problemen, wat zijn de oplossingsrichtingen?

Personeel 

Vraagstukken en dilemma's 

Het nieuwe normaal: hoe gaan we verder met elkaar in het nieuwe normaal? We kunnen toch niet door alsof er niets gebeurd is?

Beloning: is er aanleiding om aanpassingen in beloning te maken? Wat is er mogelijk?

Ziekteverzuim: Hoe zorg je ervoor dat medewerkers niet langdurig uitvallen als gevolg van een langdurig hoge werkbelasting en/of PTSS?
Innovatie: Wat uit deze situatie wil je behouden in de samenwerking na de crisis?

Scholing, ook op afstand: Hoe zorg je ervoor dat scholing alsnog gevolgd kan worden zonder dat het een te grote druk legt op je personele capaciteit?

Opnemen van vakanties tijdens extra productie die nodig is: voorkom een ophoping van verlofdagen door met je team duidelijke afspraken te maken over verlof aanvragen en honorering van deze aanvraag. Flexibiliteit aan beide kanten is hierbij een must!
Zorg-reservisten: Hoe houden we de zorg-reservisten in beeld en kunnen we ze verleiden aan ons verbonden of in dienst te blijven?

Vakantieplanning: Hoe gaan we de aankomende vakantieplanning doen, veel vakanties zijn niet doorgegaan, we kunnen niet allemaal tegelijk weg?

Aan de slag met de uitgestelde zorgvraag: personeel

Benieuwd hoe wij dat doen?

We begeleiden zorgteams bij via webinars bij het verwerken van de de Corona periode.

Creeër een nieuwe wereld: hoe gaan jullie "back to the future"?

Stem de vakantie goed af door niet te werken volgens first come first served, maar met elkaar in goed overleg de afwezigheid in te plannen in de vakantieperiode. 

Direct vrijblijvend een uur Zoomen/MicrosoftTeams/Jitsy-en met Annelieke Holtman hierover? Stuur haar een berichtje

Post corona aanpak: regionale aanpak

Post corona aanpak: capaciteit.