Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Zorgkantoor CZ en de Nightmare competitor

17 januari 2020

Vorige week gaf ik samen met een collega de workshop Nightmare Competitor op een teamdag van het inkoopteam bij zorgkantoor CZ. Nightmare Competitor is een werkwijze die we regelmatig bij zorgaanbieders inzetten in strategievormingstrajecten. In de workshop dagen we je uit om het aanbod van de gevestigde orde in de ouderenzorg te challengen met een nieuwe toetreder die de regels van het spel verandert. Zoals Tesla de auto-industrie verandert en AirBnB de hotelmarkt. Hoe ziet de nieuwe toetreder eruit die de ouderenzorg zal veranderen?

De bedoeling

Het doel is om out of the box, via verschillende aanvalstypes, een aanbod te ontwerpen waarvan bestaande aanbieders nachtmerries krijgen. Je concurreert op nieuwe waarde en maakt van de voordelen van de gevestigde orde, een nadeel. Wist je trouwens dat het zorgkantoor qua creativiteit zeker niet onderdoet voor zorgaanbieders? Benieuwd? Hieronder vind je de beschrijving van de twee uitgewerkte ideeën in de bijeenkomst.

Zorg thuis aan huis

Niemand wil toch oud worden in een verpleeghuis en daar overlijden? Het aanbod wat er nu is, is uit nood geboren, omdat we nog niet weten hoe we diezelfde zorg ook bij de mensen thuis kunnen geven.

Het aanbod van Thuis aan Huis is alle zorg thuis. Voor de cliënten, of dat nu gaat om ouderenzorg, huisartsenzorg of ziekenhuis zorg. En het gaat verder. We nemen natuurlijk ook uw boodschappen mee en andere dingen die u graag thuis wilt hebben. We zijn een partij die de infrastructuur heeft om bij iedereen thuis te komen, met breed opgeleide bezorgers die in staat zijn eenvoudige verpleegkundige handelingen te verrichten en een infrastructuur die specialistische zorg op afstand mogelijk maakt. Moet u dan toch een keer fysiek het consult van een specialist krijgen, dan komt die gewoon bij u thuis? De huisarts kwam vroeger toch ook gewoon op huisbezoek?

En het verpleeghuis? Dat hebben we nog steeds. Het heet alleen nu een resort, en is bedoeld voor de mantelzorger die er even tussenuit wil. We vertroetelen hem of haar een weekend lang, en houden thuis een oogje in het zeil, zodat de mantelzorger er echt even uit kan.  We zijn huis aan huis: voor zorg (en andere diensten) thuis.

Zorgspot

De babyboomers zijn in aantocht! De mensen die tussen ca. 1945 en 1955 zijn geboren zijn nu tussen de 65 en 75 en zullen de vraag naar zorg doen stijgen. Een vraag die voor deze (en volgende) generaties niet meer kan worden beantwoord met “hier is nog plek, dit is uw eindstation, u doet het maar met het aanbod wat daar aanwezig is”. Deze mensen willen langer thuis wonen en vooral ook keuzevrijheid hebben en zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun zorginkoop. Jullie kozen voor een verdere focus op de groep die niet geld als water heeft, maar wel in staat en bereid is zelf wat op hun zorgkosten bij te leggen als ze daardoor langer thuis kunnen wonen en zelf in de hand hebben wáár ze extra voor betalen. De aanvalsstrategie die hier het meest mee overeenkomt is die van de “keuze” Nightmare Competitor. De partij die zelf geen zorg levert, maar met een gebruiksvriendelijk platform wel in staat is inzicht te verschaffen in de markt. Een markt die tot nu toe zelf onvoldoende in staat is dit inzicht en deze keuzevrijheid te verschaffen.

Op dit platform bieden zowel ZZP-ers als grotere aanbieders hun diensten aan. De cliënt kan aanbod en prijs vergelijken, ondersteund door reviews. Zorgspot heeft zelf geen zorgverleners in dienst maar voegt waarde toe middels het platform en een ECD wat in eigendom is van de cliënt. Voor de zorgaanbieders is het een marketingkanaal waar zij tegen een vergoeding gebruik van kunnen maken; dat is tevens de belangrijkste bron van inkomsten voor Zorgspot.

De cliënt heeft langer meer eigen regie en kan genieten van een gevoel van autonomie in een huiselijke setting.

Meer weten over deze aanpak?

Kijk hier naar de blog over de Nightmare competitor.

Lees over de NMC workshops

Dit doen we in de ouderenzorg

5 Succesvolle strategieen voor ouderenzorg organisaties