Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Workshop Nightmare Competitor

Zorg als een start-up: over het vernieuwen van je businessmodel
20 mei 2019

Wij gaan iets nieuws proberen!

Zou het een nieuwe toetreder in de ouderenzorg lukken om ‘de gevestigde orde’ op zijn kop te zetten? Hoe kan een organisatie nieuw aanbod creëren, zodanig dat het onderscheidend is? Welke mooie dingen zou dat de zorg kunnen brengen?

Dit ga ik, met een paar collega’s en medewerkers uit ouderenzorg organisaties ontdekken. Dat doen we met behulp van de systematische werkwijze van de Nightmare Competitor. De naam staat voor het creëren van het nieuwe aanbod (in de breedste zin van het woord) waar de huidige organisaties wakker van liggen, de nachtmerrie.
Ik geloof erin dat deze methode nieuwe inzichten gaat geven voor een ‘businessmodel’ om waarde te creëren voor de cliënt. Waarde die nu nog niet gecreëerd kan worden.

Laat ik dit met een aantal voorbeelden uit andere industrieën toelichten.

Waarom...

Stel jezelf eens de volgende 5 vragen:

  1. Waarom levert de muziekindustrie geen aanbod voor het streamen of downloaden van muziek?
  2. Waarom zijn smartphones niet uitgevonden door mobiele telefoonbedrijven?
  3. Waarom is de ervaring van het koffiedrinken niet opnieuw uitgevonden door traditionele koffiebedrijven?
  4. Waarom zijn prijsvechters in de luchtvaart niet van bestaande aanbieders gekomen?
  5. Waarom is een bemiddelingsplatform voor personenvervoer niet gekomen uit de taxibranche?

De kansen zijn gepakt door bedrijven zoals Spotify, Apple, Starbucks, Ryanair en Uber. En er zijn nog meer bedrijven die aan dit lijstje toe te voegen zijn.

De ultieme behoefte

Laten we ons eens verdiepen in die eerste vraag, Spotify. Zij waren destijds een alternatieve dienst voor iTunes. Bij iTunes kon je losse nummers of albums kopen. Voordat je een nummer kocht, had je de mogelijkheid om het heel kort te beluisteren. Als muziekliefhebber was dit hét digitale alternatief voor de muziekwinkel.
Totdat de Zweedse aanbieder om de hoek kwam kijken. Zij bedachten dat wij, als muziekluisteraars, eigenlijk behoefte hadden aan het ontdekken van (nieuwe) muziek. Hiervoor maakte ze een nieuw businessmodel: niet meer betalen per liedje, maar betalen voor het totale aanbod. Ik mag luisteren wat ik wil, zij verdelen mijn opbrengsten onder de artiesten. En daarnaast bieden ze ook een gratis variant, met iets minder functionaliteiten en betalen reclame-inkomsten jouw muziekaanbod.

Dit is een voorbeeld van een aanvaller vanuit de ultieme behoefte, een van de vijf type aanvallers uit de theorie achter Nightmare Competitor. De aanvaller vanuit de ultieme behoefte kenmerkt zich doordat zij zich richten op klanten die het huidige aanbod van de industrie zien als een tijdelijke oplossing. Dit in een industrie die enorm productie georiënteerd is. Door juist dán een service of een product, ontworpen is vanuit de vraag en behoefte van de klant, aan te bieden, valt deze nieuwkomer aan.

Hoe doen Spotify en de vele andere voorbeelden het? Ze concurreren op nieuwe vlakken. En bieden daarmee ook iets niet wat de gevestigde orde wel biedt. Ze kunnen hierdoor echt iets anders leveren omdat hun businessmodel anders is en hun kostenposten dus verschillen. Je hebt er lef voor nodig en een vooruitstrevend idee. Met de werkwijze van de Nightmare Competitor onderzoek je op een systematische manier naar deze vernieuwende ideeën.

Mavericks Matrix

“Waarom worstelen organisaties dan met vernieuwingen in hun huidige business?”

Wat mij bij deze vraag helpt is de Mavericks Matrix. Deze onderscheidt vier kwadranten:
1. De vormer van de industrie: pioniert zijn weg in de industrie, toont lef en is snel
2. De kwetsbare voorloper: vooruitdenkend en introduceert proactief nieuwe businessmodellen, maar toont onvoldoende lef
3. De uitdager: de achterblijver die probeert bij te blijven
4. Het slachtoffer: werkt hard om te behouden wat ze hebben, heeft een “business as usual” aanpak.

Deze matrix is ontwikkeld door Uli Grothe en Mat Lock om iedereen binnen een organisatie eraan te herinneren hoe belangrijk het is om snel te handelen en lef te tonen. Wanneer je bij ons op kantoor langskomt, krijg je een kop Nespresso voorgeschoteld. Wist je dat dit een goed voorbeeld is van een vormer van de industrie? Nestlé is er als bestaande organisatie in geslaagd om een nieuws businessmodel te genereren specifiek voor klanten die op zoek zijn naar een unieke waarde. 

Terug naar mijn muziek voorbeeld. Het is je vast duidelijk dat Spotify ook een vormer van de industrie is. En waar zit Apple met iTunes in dit kwadrant? Met de lancering van Apple Music dagen zij voorloper Spotify uit, zij zijn een uitdager.

Vernieuwing van je aanbod en meer

Als je nu met deze matrix kijkt naar je eigen organisatie, waar zitten jullie dan? En wil je daar ook zitten?

 Een Nightmare Competitor kan een nieuwe of bestaande organisatie zijn, die iets te bieden heeft wat de huidige organisaties tot dan toe eigenlijk niet konden bieden, om welke reden dan ook.

 Ik geloof erin dat jij deze methode kunt inzetten om het aanbod, en daarmee bedoel ik niet alleen het zorgaanbod, van jou als zorgaanbieder te vernieuwen. Op 4 juni gaan we dit uitproberen. Ik ga dan op zoek naar een antwoord op de volgende vragen:
1)    Hoe stellen we de huidige organisatie(s) in staat om zelf het onderscheidende aanbod te bieden?
2)    Hoe kan een nieuwe toetreder niet de nieuwe grote aanbieder worden, maar zichzelf echt onderscheidend op de markt zetten? Hoe zorg je ervoor dat de gevestigde orde wakker ligt van jouw komst?

Heb ik je interesse gewekt? De try-out sessie in juni zit al vol. Op 3 juli start de volgende workshop. Je inschrijven voor deze workshop of jezelf op de interesselijst zetten kan hier.

Denise van Brenk
(samen met: Rosanne Geijtenbeek, Guido Schol en Herre van Kaam)

Meer weten?

  • Kom naar de workshops in juli of in oktober.
  • Lees het boek Rocking the ship van Uli Grothe en Mat Lock.
  • Of neem contact met ons op.