Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Zo, klaar met verbeteren? Tijd om te vernieuwen!

20 februari 2019

Alweer een tijdje terug hoorde ik een voorbeeld van een generatiekloof die er dus echt blijkt te zijn. Het ging om een jongen die voor het eerst in zijn leven een typemachine zag. En gegrepen was door de pracht van het apparaat. “Wauw! Een laptop die gelijk realtime print en je niet aan hoeft te zetten!”. Heel grappig natuurlijk, open Microsoft Word maar eens. Je zit gewoon naar een digitale typemachine te kijken. Het concept is verbeterd, het idee onveranderd. Microsoft Word is als een aap met lippenstift.

Kijk nog wat verder en zie hoe AirBnB, Uber, Tesla en soortgelijke bedrijven de gevestigde orde heeft verrast met een compleet nieuwe manier van werken, een radicaal andere dienstverlening. Waarom heeft de taxibranche zelf geen Uber bedacht eigenlijk? Waarom ging niemand serieus aan de slag met elektrische auto’s tot Tesla het deed? Is het voor bedrijven die al actief zijn in de sector niet makkelijker om te innoveren? Nou, het blijkt dat ik niet de eerste ben die zich dat afvraagt, en ook vast niet de laatste. Ik vertel je natuurlijk graag meer over de antwoorden die ik tegen kwam, maar het gaat me om iets anders.

Kijk eens naar de strategie van zorgorganisaties. Want zeg nou zelf, als je het logo eraf knipt, lukt het je dan nog om te zien bij welke zorgaanbieder de strategie hoort? Dat kan wel eens gaan veranderen. Waar de discussie over strategie zich tot voor kort wat verarmde tot voor de hand liggende portfolio discussies, listen om te stijgen in marktaandeel en focus op speerpunten, kan je ook strategie vormen vanuit de toekomst, in plaats van voort te bouwen op het verleden. Hoe dan? Oké, ik zal het verklappen.

Start je eigen nieuwe toetreder. En stel je dan voor dat ze niet uit de zorg komt, sterker nog, ze komt uit de hel en wil jou compleet overbodig maken en ze heeft alle techniek en middelen om dat te doen. En gebruik dat om je strategie en organisatie in te richten. Het resultaat zal je verbluffen, en het is ook nog eens ontzettend leuk om te doen!