Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Wens wordt werkelijkheid

23 april 2019

Laatst kruiste een strakke zwarte sportwagen mijn pad die me deed denken aan “KITT”. De meeste van jullie zullen weten dat dit een intelligente, pratende auto is van de tv-serie “Knight Rider” uit de jaren 80. Weet je nog hoe David Hasselhoff simpelweg de woorden “KITT, I need you!” tegen zijn horloge sprak, waarop de auto volledig zelfstandig aan kwam rijden?
 
Tijdens de opnames van de populaire serie is slim gebruik gemaakt van getinte ramen en andere trucage om te verhullen dat KITT wel degelijk hulp nodig had om “zelfstandig te rijden”. Tegenwoordig is alle technologie die nodig is voor dit kunstje voorhanden. Een appje op een slim horloge gebruikt spraakherkenning en stuurt een commando naar een zelfrijdende auto. Reken maar dat de auto jou kan vinden en ook terug kan kletsen!
 
Een korte zoektocht op YouTube bevestigde mijn vermoeden: meer mensen keken vroeger deze serie en hebben de fictie al tot werkelijkheid gemaakt. Het viel me op dat het geen grote autofabrikanten zijn die dit doen als een soort marketing stunt. Het zijn particulieren met een hobby. Met enige creativiteit is de benodigde technologie al betaalbaar geworden.
 
Er zijn ook zorg-gerelateerde voorbeelden van een werkelijkheid die kortgeleden nog fictie was: zo zijn er vrijwilligers die, met hun eigen 3d-printer, volledig functionerende hand protheses maken zodat kinderen weer een bal kunnen gooien (en dat voor minder dan 100 dollar kostprijs per prothese). Ik kan u aanraden om eens te zoeken naar “e-NABLE” voor filmpjes over dit initiatief.
 
De boodschap waar ik naartoe opbouw is drieledig:
 
Ten eerste: “De toekomst is nu!” We hebben het al vaak gehoord, maar dit soort voorbeelden zetten wat mij betreft deze boodschap kracht bij.
 
Ten tweede: Verrassende vernieuwing komt niet altijd van de gevestigde orde.
Onderdeel van deze toekomst, waar we nu al in leven, is dat technologie zo laagdrempelig is geworden dat startups of zelfs particulieren snel een grote impact kunnen hebben op gevestigde “industrieën” (denk bijvoorbeeld ook aan Airbnb, Uber etc.)
 
Tot slot: Vorm zelf de toekomst!
Gevestigde zorgorganisaties vragen ons wel eens hoe de toekomst van de zorg er uit zal zien, zodat ze er op kunnen anticiperen. Deze insteek gaat het op den duur afleggen tegen de kleine en wendbare partijen met een grote droom. Sta nog liever eens stil bij de dromen die uw organisatie zelf zou kunnen hebben.
 
De tijd dat de wens werkelijkheid wordt, is aangebroken. We wensen u dan ook veel succes en plezier bij het vormgeven van de toekomst. Desgewenst vinden wij het fantastisch om samen te ontdekken en te realiseren wat dit voor uw organisatie betekent.