Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Medewerkers binden en boeien in de zorg

5 september 2018

We hebben in Nederland een fors tekort aan mensen in de zorg. Landelijk zijn diverse acties gestart waarbij zorgorganisaties zich niet alleen richten op de instroom van nieuwe medewerkers, maar ook op het binden en boeien van de medewerkers die al werkzaam zijn in de zorg. Echter, in de ouderenzorg (VVT) is het verloopcijfer in 2017 gestegen. Het verloop staat nu op 14,5% in vergelijking met 13,6% in 2016. Deze percentages worden gemeld in de Barometer Nederlandse gezondheidszorg 2018. Het is dweilen met de kraan open.
 
Wordt er wel genoeg gedaan om mensen te behouden in de ouderenzorg? Het is een uitdaging die niet alleen op macroniveau het nodige vraagt. Bijvoorbeeld om goede voorbeelden uit te vergroten in plaats van te focussen op specifieke incidenten. Maar ook op organisatieniveau kunnen nog de nodige stappen worden genomen.
 
Volgens Herzberg (1959) zijn er factoren die ontevredenheid (dissatisfiers) én factoren die tevredenheid (satisfiers) veroorzaken over het werk. Dissatisfiers zijn onder andere loon, werkzekerheid en secundaire arbeidsvoorwaarden. Als aan de behoefte van deze factoren niet wordt voldaan, kan dat ontevredenheid veroorzaken. Het veroorzaakt geen tevredenheid. De satisfiers kunnen wél direct bijdragen aan de werktevredenheid, zoals het bespreken van een toekomst met de daarbij behorende persoonlijke ontwikkeling en het geven van waardering. Uiteraard kan de waarde die mensen hechten aan de verschillende factoren verschillend zijn. Een en ander geeft echter wel inzicht in factoren waar het management rekening mee moet houden.
 
Voor het behoud van medewerkers kunnen organisaties dissatisfiers wegnemen of satisfiers stimuleren. Voor het wegnemen van dissatisfiers is het belangrijk dat organisaties investeren in goed werkgeverschap. Denk hierbij vooral aan het laten aansluiten van roosters en contracten bij de wensen van medewerkers. Bij factoren die de tevredenheid positief beïnvloeden, kan men denken aan het stimuleren van zorgprofessionals om een VAR of PAR op te richten. Op deze wijze kunnen zij meedenken over inhoudelijke vraagstukken (zoals specifieke cliëntgroepen) en organisatievraagstukken (zoals de toenemende werkdruk). Deze zorgprofessionals kunnen, waar mogelijk, ook ingezet worden bij de implementatie en uitvoering van beleid. Tevens kan de begeleiding bij opleidingen verbeterd worden, alsmede de mogelijkheid tot extra tijd.
 
De belangrijkste factor die uit diverse exit onderzoeken naar voren is gekomen, is het gebrek aan waardering. Geeft u uw collega’s wel eens een compliment? Heeft u wel eens een gesprek met uw medewerkers over wat hen drijft?