Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Either you run the day, or the day runs you

28 februari 2019

“Wij staan met genoeg mensen op de afdeling, dus wij kunnen wel een helpende jullie kant op sturen”, zegt Marieke. “Dat is heel fijn, daar zijn we al een heel eind mee geholpen! “En Jacqueline hebben jullie op het flexbureau nog mensen die een avonddienst kunnen komen draaien?” vraagt Ans. Jacqueline: “Zoals ik het nu weet hebben we geen mensen die vanavond kunnen, maar ik ga de vraag nog een keer voor je uitzetten”. “Ok. Zijn we nu rond zo?” vraagt de beddencoördinator van een ziekenhuis. Er wordt instemmend geknikt. “Mooi, goed gedaan dames. Maak er weer een leuke dag van vandaag.”

Een gesprek tijdens een beddenoverleg uit een ziekenhuis waar wij bezig zijn geweest met capaciteitsmanagement. De beddencoördinator legt aan mij en mijn collega uit dat ze de dag zo starten om te voorkomen dat ze ad hoc brandjes moeten blussen.
 
Hoe anders is het in de ouderenzorg! Daar start je de dag samen en na een korte overdracht waaiert iedereen uit naar zijn of haar afdeling. In de overdracht worden de belangrijkste punten rondom bewoners aangestipt, en daar blijft het vaak bij. Iedereen vliegt uit naar de afdeling waar hij voor staat ingeroosterd. Eenmaal daar neemt de waan van de dag het over en is het al snel zo druk dat je geen zicht hebt op hoe het er bij de buren aan toe gaat.

Het is serieus hard werken in de ouderenzorg en elke minuut die je hebt, wil je het liefst aan de bewoner besteden. De bezetting is al snel heel krap en je hebt elkaar nodig om de beste zorg te kunnen leveren. Het zomaar invliegen van een collega is niet mogelijk, je moet het doen met de mensen die er op dat moment zijn. Toch geloof ik erin dat je in een team ook voor elkaar moet zorgen en dat hoeft helemaal niet groots en meeslepend te zijn.
 
Neem voor de waan van de dag het overneemt de tijd, gewoon een kwartiertje, om te overleggen met je collega’s hoe de dag eruitziet, zoals het beddenoverleg wat in ziekenhuizen plaatsvindt. Het zal je verbazen. Het voorkomt ‘eilandjes’ in je organisatie, het verdeelt het werk aan de juiste mensen, voorkomt het heen en weer schuiven van taken tussen aandachtsvelders, leidinggevenden, coördinatoren, roosteraars en het flexbureau. Het zorgt ervoor dat ieder zich kan concentreren op wat die dag belangrijk is en geeft daarmee rust.
 
Iets om zomaar mee te starten? Ja en nee.
Ja, je kan morgenochtend al starten door te inventariseren wie er aanwezig zijn voor de dienst, welke niveaus in huis zijn, hoe de verdeling door het huis heen is en of het nodig is om ergens bij te springen of van plek te ruilen. Daarna kijk je 24 uur vooruit en bepaal je of daar nog actie op ondernomen moet worden. Gelijk doen! De extra stap zit in het slimmer organiseren: wie gaat er nu mee aan de slag? Wat ligt bij de teamleider, het flexbureau of het zorgteam? En wie communiceert hierover met wie?
 
Als je je verliest in de het werk zelf en niet de ruimte maakt om te werken aan hóe je werkt, blijft deze waan beslissen hoe de dag gaat. Maar dat is iets voor de dag van morgen toch….?