Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord
In gesprek met...   Jaap Beerens











Jaap Beerens
Adviseur - Partner

beerens@vreelandgroep.nl

035 542 39 22
LinkedIn

Wat? Adviseur - Partner bij Vreelandgroep sinds 2005.

Achtergrond? Van huis uit ben ik techneut en iemand die vooral de verbinding tussen mensen en techniek miste. Tijdens mijn opleiding technische bestuurskunde ben ik samen met 2 vrienden een bedrijf gestart in het maken van reken- en beslismodellen (software). Toen we afstudeerden was de inefficiëntie en lange wachttijden in de zorg ‘top of mind’ en zo zijn we terechtgekomen in de zorg. In 2005 is ons bedrijf gefuseerd met Vreelandgroep.

Thuis? Echtgenoot, vader van 3 kinderen, fanatiek hockeyer én ik hou van koken.

Passie? Ik word blij van cijfers, mensen, geld en veranderingen. En daarmee: resultaten boeken! Dan gaat het niet zozeer om het resultaat zelf, maar om het feit dat ik er mensen mee verder help.

In 3 woorden? Ambitieus, precies (consciëntieus) en scherp.

Jaap, je bent (technisch) consultant, wat maakt de zorg(sector) voor jou interessant?

“Het is een enorme open deur, maar werken in de zorg is maatschappelijk erg relevant. Wat je doet, dat doet ertoe. Dit geldt natuurlijk voor de mensen ‘op de vloer’ in de ziekenhuizen en zorginstellingen, maar zeker ook voor ons. Doordat ik in deze wereld mensen kan helpen veranderen en ingewikkelde processen helder kan maken, draag ik bij aan iets wat ertoe doet in de maatschappij.
 
Daarnaast is de zorgsector sterk in ontwikkeling en dat maakt mijn werk inhoudelijk uitdagend. Technologische en maatschappelijke ontwikkelingen (zo worden we bijvoorbeeld steeds ouder) zorgen ervoor dat zorgorganisaties in een veranderende omgeving terechtkomen. Maar van oudsher zijn deze organisaties moeilijk en hiërarchisch vormgegeven. Ik mag me dus bezighouden met vragen als: “hoe kunnen processen in deze omgeving geoptimaliseerd worden en hoe krijg je mensen in beweging?” En dat allemaal zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen, want daar gaat het nog steeds om: om mensen. Ik vind het fascinerend, de combinatie tussen dat politieke spel, de inhoud en de mensen. Ieder ziekenhuis is ook weer anders. Ik gebruik steeds andere werkvormen, andere middelen en andere manieren van afstemming. Ja, dat vind ik enorm interessant.”

“Ik vind de combinatie tussen het politieke spel, de inhoud en de mensen fascinerend.”

Jouw ‘specialiteit’ is capaciteitsmanagement. Leg eens uit… wat doe je?

“Slecht of afwezig capaciteitsmanagement zorgt ervoor dat de uitvoering van werk in een ziekenhuis of zorginstelling verstoord wordt. Door bijvoorbeeld te weinig personeel, personeel wat niet op de afgesproken tijd op de juiste plek is, et cetera. Dit kan zorgen voor onrust, boosheid en frustraties. Door te veranderen naar een proces met meer procedures, heldere systemen, meer communicatie en door anders te structureren kan dit eigenlijk heel eenvoudig worden opgelost. Want vaak zijn het maar kleine veranderingen: ’s ochtends even kort overleg, problemen afvangen en oplossingen met elkaar 

verzinnen. En voor de rest van de dag weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Dit zorgt voor meer vertrouwen en minder onrust, waardoor mensen meer ontspannen en plezieriger werken. En dit komt dan natuurlijk ook weer ten goede aan de patiënten!”

Vreelandgroep zorgt ervoor dat mensen met plezier hun werk kunnen doen. Uit welk project heb jij plezier gehaald? Waar ben je trots op?

“Dan gaat het niet zozeer om één project, maar om meerdere projecten waarin ik met meerdere mensen heb gewerkt. Grote projecten waarbij we capaciteitsmanagement hebben aangezwengeld. 

Waar we de verandering hebben ingezet, de organisatie hebben klaargemaakt en achtergelaten met de eerste resultaten. Ofwel: waar we een ‘footprint’ in de goede richting hebben gezet en waar ze het nu zelf moeten doen. De jaren dat we dan niet direct (intern) betrokken zijn, hebben we wel een coachende rol. Of komen we soms terug en voeren we kritische gesprekken (‘gaat het nog steeds de goede kant op’). Soms moeten we opnieuw aanzwengelen, maar we nemen pas afscheid als de basis er ligt voor blijvende verbetering.”

“We nemen pas afscheid als de basis er ligt voor blijvende verbetering.”

Waarom werk jij graag bij Vreelandgroep?
Wat maakt de groep uniek?

Alle projecten die wij doen, ‘doen’ we ook echt. Ik bedoel daarmee dat we een verandering daadwerkelijk in gang zetten. Een goed plan, wat op de plank verdwijnt, is voor ons geen resultaat. Tuurlijk, we maken een plan, maar dan sámen met de mensen die het moeten doen binnen de organisatie. Zij moeten de verandering omarmen. De zorg is een ingewikkelde sector. Het gaat om strategie en tactiek. Woorden zijn dan heel belangrijk. Niet van papier, maar in ‘real life’. Het gaat erom samen te ontwikkelen en te doen.
 
Bovendien hebben we een mooie combinatie van ‘harde’ cijfermatige consultants die goed kunnen analyseren en de meer ‘zachte’ consultants die goed kunnen implementeren. We zijn allemaal heel nuchter ingesteld en we willen ons werk op een degelijke manier doen. We komen niet zomaar de ‘klus klaren’.

Voor welke uitdagingen staat de zorgsector de komende jaren denk je?

“Omdat mensen ouder worden, wordt de zorgvraag meer, maar er zijn steeds minder handen om het uit te voeren. En als we niet oppassen, kunnen we straks geen zorg meer bieden aan mensen die dat wel nodig hebben. Daarom moet de zorg beter georganiseerd worden. Maar hoe, dát is nog een zorgwekkende ontwikkeling. Er liggen namelijk heel veel kansen in het gebruikmaken van ICT, zoals e-health. Denk bijvoorbeeld aan zorg op afstand met slimme technieken. De monitoring van patiënten met cardiologische aandoeningen hoeft niet meer in het ziekenhuis, maar kan met een horloge, borstband of smartphone. Ook zijn er al devices in Amerika in testfase voor bloedonderzoek en urineonderzoek en kastjes die vitale functies kunnen monitoren.
Dit staat dus nog heel erg in de kinderschoenen én ziekenhuizen zijn er nog absoluut niet op berekend. Maar als ze deze ontwikkelingen niet zelf omarmen en met enige spoed implementeren, dan gaat iemand anders dat doen. En dan kunnen ze dat niet meer inhalen.”

“Als we niet oppassen kunnen we straks geen zorg meer bieden aan mensen die dat wel nodig hebben. Daarom moeten we de zorg beter organiseren.”