Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord
In gesprek met...   Annelieke Holtman











Annelieke Holtman
Adviseur

holtman@vreelandgroep.nl
035 542 39 22
LinkedIn

Wat? Adviseur bij Vreelandgroep sinds 2016.

Achtergrond? In de zorg als kinderfysiotherapeut. Dat heb ik 10 jaar gedaan, in de laatste 5 jaar heb ik bij De Hoogstraat Revalidatie in Utrecht gewerkt. Daar begon ik (kleine) veranderingen en projecten te begeleiden om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Ik vond het daar al leuk om dat op kleine schaal te doen, maar het op grote schaal realiseren vind ik nóg leuker. En nu mag ik dat als adviseur doen bij de Vreelandgroep.

Thuis? Ik woon op een heerlijke plek in het centrum van Utrecht, sport graag en hou van koken en lekker eten. Thuis, maar ook zéker buiten de deur.

Passie? Mij bezighouden met kwaliteitsvraagstukken, zoals: hoe kun je alle zorg rondom de patiënt beter regelen? En daarbij de verbinding leggen tussen de strategie en de mensen. Dus de missie en visie (op kwaliteit) overbrengen op de werkvloer en ervoor zorgen dat we in kleine stappen de goede richting opgaan. Én met elkaar de verandering teweegbrengen. Daar word ik blij van en daarin ga ik tot het uiterste. ‘Kan niet’ bestaat niet voor mij!

In 3 woorden? Verbindend, ambitieus en als ik ergens aan begin, dan bijt ik me erin vast. Altijd met een enthousiaste en positieve instelling. Maar… dat zijn 5 woorden!

Annelieke, je hebt de stap gemaakt van zorgprofessional naar zorgconsultant. Wat maakt de zorg(sector) voor jou interessant?

“Omdat je in de zorg als persoon écht het verschil kunt maken. Je doet je werk voor de patiënt en niet voor het grote geld. Dat vind ik heel mooi. Ook ondersteuning kunnen bieden aan zowel de patiënten als de zorgprofessionals vind ik erg leuk. Het is dan ook een heel creatieve sector. Er gebeurt zoveel, er zijn zoveel (verander- en verbeter)mogelijkheden! In mijn huidige rol als consultant mag ik bijvoorbeeld meedenken aan oplossingen die zorgprofessionals helpen hun werk beter en makkelijker te doen. Een groot pluspunt hierbij is dat ik zelf uit de zorg kom. Hierdoor weet ik als geen ander hoe het is om op de werkvloer te staan. Ik merk dat mensen daardoor minder weerstand hebben als ik adviseer dat er iets ‘moet’ veranderen. En daarmee realiseer ik impact. Als consultant bij Vreelandgroep breng ik die twee werelden bij elkaar en dat maakt de zorg voor mij heel interessant.”

“Kan niet, bestaat niet voor mij. Ik zoek altijd naar een oplossing die wél werkt.”

Vanaf het begin werk jij voor een groot project voor Revalidatie Nederland. Leg eens uit… wat doe je?

“Ik werk voor het project Behandelmodules en Bekostiging en we zijn bezig om een andere bekostigingsstructuur te vormen voor de revalidatiesector. In het verleden heeft de overheid gezegd: “we hebben geen goed zicht op wat jullie precies doen en waarom het zoveel moet kosten”. Daarom is de sector bezig met het uitrollen van een modulestructuur. Eén module is de beschrijving van een bepaald onderdeel van de revalidatiebehandeling. Na een diagnose bekijkt het behandelteam welke modules een patiënt nodig heeft om te revalideren. Samen met de basiszorg vormt dit het behandelprogramma. Eerst moesten deze behandelmodules precies omschreven worden (wat wordt er gedaan, welke zorg is nodig) en nu registreren de instellingen welke modules worden ingezet. 

Ook wordt er getest: kunnen patiënten met deze modules goed worden behandeld? Of moeten modules worden aangepast? Later dit jaar worden de meest voorkomende modules geanalyseerd en op basis daarvan worden de behandelprogramma’s samengesteld. Dit hele traject heeft uiteindelijk het doel om daadwerkelijk te weten wat een behandeling kost en wat een patiënt daarvoor heeft gekregen.

Bij twee instellingen heb ik deze werkwijze mogen implementeren en begeleiden. En samen met Jaap ook een terugkoppelrapportage ontwikkeld. Omdat je als behandelaar of arts ook moet weten of je dit administratieve ‘moetje’ ook goed doet. En wat je hebt gedaan in de behandeling, zie je dat ook terug in de moduleregistratie? Samen met de mensen op de werkvloer ben ik daarmee aan de slag gegaan. Dan merk je dat het meer gaat leven en snappen ze ook waarom dit nodig is.”

Vreelandgroep zorgt ervoor dat mensen met plezier hun werk kunnen doen. Uit welk project heb jij plezier gehaald? Waar ben je trots op?

“Ik ben heel trots op het project dat ik net noem. En dat we inmiddels op landelijk niveau in gesprek zijn met vraagstukken als: wat er nu gebeurt, wat doet dat met de werkvloer? Het is een project met een grote impact en we voeren gesprekken met instellingen, dokters, behandelaars en overheden. En ik ben heel trots dat we met elkaar daarin doorgegroeid zijn!”

“Wij weten hoe we mensen en data, of data en mensen aan elkaar moeten verbinden.”

Waarom werk jij graag bij Vreelandgroep?
Wat maakt de groep uniek?

“De combinatie van onze mensen met softe skills en onze mensen met een bèta achtergrond is wat mij betreft ons onderscheidend vermogen. Wij weten hoe we mensen en data, of data en mensen aan elkaar moeten verbinden. Binnen verandertrajecten in de zorg zijn deze twee elementen complementair aan elkaar. Bij veranderingen waarbij het veel meer gaat om data of cijfers, heb je ook skills nodig om veranderingen door te vertalen naar de werkvloer. Want wat betekent het voor het alledaagse werk? Andersom geldt bij vraagstukken met een meer zorginhoudelijke achtergrond dat je met cijfers en data je verhaal kan ondersteunen. Ik zeg altijd: in je benadering heb je altijd een beetje van dit en een beetje van dat nodig. Daarom haken we ook het liefst met twee collega’s aan bij een project of verandertraject.”

Voor welke uitdagingen staat de zorgsector de komende jaren denk je?

Ik zie er meerdere, zoals (1) hoe houden we de zorg zoals die nu is betaalbaar? We moeten echt goed gaan kijken naar wie levert welke zorg en wanneer? Moet bepaalde zorg bijvoorbeeld nog wel door een specialist gedaan worden, of kan het ook in de eerste lijn? Daarin is nog veel (letterlijke) winst te behalen. Ook zie je dat er (2) nu heel veel gestuurd wordt op klanttevredenheid en de cliënt de regie geven. De patiënt dus leidend laten zijn. Ik vind dat je als instelling ook heel stevig in je schoenen moet staan in wat je te bieden hebt. En soms dus ook ‘nee’ durven verkopen als een behandeling niet past of heel veel geld kost. Kortom: hoever ga je mee in de wensen van een patiënt, bewoner of revalidant? Natuurlijk, mensen betalen en verwachten daarvoor de beste zorg. Ook mogen ze best meebeslissen over hoe de zorg wordt geleverd, maar zorgprofessionals moeten ook de professionals blijven. Zij moeten veilige zorg kunnen blijven leveren. En daar zit wat mij betreft een spanningsveld. Wat verwacht de patiënt in de toekomst en wat is er voor de zorgprofessional nog mogelijk om de beste zorg te kunnen blijven leveren?”

“Ik vind dat je als instelling stevig in je schoenen moet staan in wat je te bieden hebt. En soms ‘nee’ durven verkopen als een behandeling niet past of heel veel geld kost.”